17 February 2012

tabiat tidur

oittt. baru bangun tido ka? ke baru nak tido. kalau baru nak tido, baca entry aku ni confirm tak sempat habis, terus lelap tak hengat! hahaha...

sejak kecik sampai sekarang. macam2 tabiat tido yang aku dah lalui. oh stop! bukan gaya spontan sewaktu tido yang nak aku share ni. tapi tabiat yer teman2. maksud aku, waktu2 yang aku sepatutnya tido seharian.

time baby dulu, tak tau lah macam mana aku tido kan. entah2 tido je 24 jam 2 hari. hehehe... ke tak tido langsung2. sebab dulu aku ni jenis kuat merahang. kau tau ape merahang tuh? hah orang kampung aku kata merahang tuh macam menangis giler2 punya tahap gaban dah. memang tak leh nak pujuk. kalau aku dalam buai, makcik aku kena angkat buai tu dengan besi2 sekali bawak tido atas tilam. kalau tak, nanti aku nangis, sampai pagi. hah lantak 1 rumah tak leh tido. oh lupa nak tell u all. aku dari kecik umo 2 bulan, memang duduk kampung dengan makcik & sepupu aku.

bila dah naik time sekolah, macam biasa lah kan. rasa ngantuk jer tido lah. kerja sekolah? hurmmm paham2 jer aku yang pemalas ni. kalau siap, kira ok lah kan. kalau tak, ada lah suara2 kejut aku pepagi buta dalam kul 5 pagi. tak pun, aku sendiri yang terjaga. betul lah pakar motivasi kata, kalau kita dah set sesuatu dalam minda sebelum tido, dah set pukul berapa nak bangun, insyaALLAH terjaga lah dengan sendiri nya.

tapi yang paling ingat time form 4. tahun ni orang kata honeymoon year konon. cehhh. memang aku honeymoon tak ingat. lepas PMR kan. entah kenapa aku jadi aktif semacam. join olahraga sekolah. acara aku jarak jauh jer. merentas desa. 3000 meter. 800 meter. tu je lah. penah try sprint sekali, 200m. huh macam hampeh. aku lari relax jer macam acara jarak jauh. amek! sape suruh letak nama aku dalam sprint. intro sikit.

so, tabiat tido aku dah berubah sikit. pagi sekolah. kadang2 ada latihan olahraga. petang pun kadang2 ada latihan. dengan aku join kelab budaya sekolah lagi. kelab ni memang aktif sampai sekarang. aku dah study jauh2 ni pun, kena panggil lagi hah kalau ada jemputan persembahan. aish! tapi aku suka. :)

tiap2 hari aku akan tido lepas maghrib. memang penat wey. homework memang letak tepi semua. lepas tu, dalam kul 10 lebih, ada lah sorang umat yang mesej aku. kira kejut kan aku tido lah tu. aku dah solat isyak semua, baru lah aku bukak buku, study. sambil2 tu mesej lah dengan sorang umat ni. kira macam teman aku study lah. haiii semua itu memori. sampai lah 2 ke 3 pagi. kadang2 sampai gak kul 4 pagi. tengok banyak mana kerja yang ada. selama mana aku boleh tahan. seronok study awal2 pagi macam tu. senyap. sunyi. tapi bertahan setahun je. masuk form 5, aku betul kan sistem tido aku balik. sampai lah sekarang

pukul 12 jer, tido. 6 pagi harus dah celik mata. kan tak baik tido lewat malam. lagi pun, aku tak boleh tido lepas asar, nanti confirm2 ngantuk cepat. kalau lebih kul 12 malam kang, aku jadi lapar lak. selalu jer, aku bangun kejap dalam gelap2 tu, kunyah biskut sekeping dua. huhu. tak leh tido wey. untuk pengetahuan, aku ni PANTANG LAPAR.

ok lah. kisah pantang lapar aku ni, sambung next entry. bye2...

No comments: